Co to jest Profil Zaufany i do czego się przydaje?

6 kwietnia 2020
3
Od blisko 10 lat każdy obywatel posiadający PESEL może wiele spraw urzędowych załatwić przy pomocy Profilu Zaufanego. To bardzo wygodne rozwiązanie, które niejednokrotnie pozwala zaoszczędzić sporo czasu. Czym jest Profil Zaufany? Do czego można go użyć?
 

Czym jest Profil Zaufany?

Profil Zaufany stanowi naszą elektroniczną, zweryfikowaną tożsamość, dzięki której jesteśmy rozpoznawani przez elektroniczne systemy publicznej administracji. W związku z tym wiele spraw z tego zakresu możemy załatwić korzystając z dostępnych platform cyfrowych, bez konieczności składania osobistej wizyty w urzędzie. Profil Zaufany może być również wykorzystywany przez przedsiębiorców.
 

Do czego służy Profil Zaufany?

Liczba usług administracyjnych, z których można skorzystać, posiadając Profil Zaufany, jest długa i stale się powiększa. Realizuje się je przy pomocy platformy ePUAP. Co przykładowo uda nam się w ten sposób załatwić? Posiadając Profil Zaufany:
 
  • złożymy wniosek o dowód osobisty, zgłosimy jego utratę lub zniszczenie,
  • zgłosimy urodzenie dziecka,
  • złożymy wniosek o przyznanie świadczenia 500+ dla dziecka,
  • uzyskamy odpisy aktów,
  • zameldujemy się na pobyt stały lub czasowy,
  • pobierzemy zaświadczenie o niekaralności,
  • zgłosimy nabycie bądź zbycie pojazdu,
  • wniesiemy podania, odwołania czy skargi skierowane do administracji publicznej.
Profilu Zaufanego możemy użyć także korzystając z Platformy Usług Elektronicznych ZUS chociażby do umówienia wizyty, złożenia wniosku, sprawdzenia zwolnienia lekarskiego.
 
Przedsiębiorcy przy pomocy Profilu Zaufanego w CEDG założą działalność gospodarczą, zawieszą ją lub wznowią.
 

Profil Zaufany a PIT

W 2019 roku wprowadzono usługę, która pozwala na złożenie zeznania podatkowego i rozliczenie z US online. Można to zrobić przy pomocy platformy Twój e-PIT. Najprostszym sposobem na sprawdzenie rozliczenia jest zalogowanie się tam przy pomocy Profilu Zaufanego.
 

Jak złożyć Profil Zaufany?

Profil Zaufany możemy założyć na trzy sposoby. W niektórych przypadkach nie trzeba będzie wychodzić z domu, a sam proces potrwa zaledwie kilka minut. Ale po kolei.
 
  • Profil Zaufany bez podpisu elektronicznego
To opcja dla osób nie posiadających podpisu elektronicznego, który jest weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym. Pierwszy krok to logowanie na stronie epuap.gov.pl – jeśli nie posiadamy tam konta, trzeba je założyć. Drugi krok to wypełnienie wniosku. Trzeci krok jest związany z osobistą wizytą w określonym urzędzie (np. urząd marszałkowski, urząd gminy) i potwierdzeniem profilu.
 
  • Profil Zaufany dla posiadaczy podpisu elektronicznego
Proces przebiega podobnie jak w pierwszym przypadku, tyle że swoją tożsamość potwierdzamy przez podpis elektroniczny, zatem osobista wizyta w urzędzie nie jest konieczna.
 
  • Profil Zaufany przy pomocy elektronicznego konta bankowego
Wiele banków udostępnia tę opcję. Jest ona najprostszą i najszybszą ze wszystkich. Należy zalogować się do swojego konta bankowego i wybrać zakładkę e-Urząd. Dodatkowe potwierdzenie tożsamości nie jest niezbędne, ponieważ została ona zweryfikowana, kiedy zakładaliśmy konto w banku.
 
udział